האם אין איסור לעלות להר הבית בחג בלי קרבן? | שו"ת הר הבית

נשאלתי שאלה חשובה: האם אין איסור לעלות להר הבית בחג?

הרי יש איסור "ולא יראו פני ריקם", כלומר שכאשר עולים לרגל, יש חיוב מהתורה להביא עולת ראייה ושלמי חגיגה, וכאשר אנו עולים להר הבית בלי להביא קרבנות אלו, האם אין אנו עוברים על איסור תורה?

נראה לענ"ד שאין בזה כל חשש איסור:

א. מפורש ברמב"ם פרק א' מהלכות חגיגה, שהאיסור הוא רק כאשר נכנסים לעזרה. כלומר, שרק כאשר נכנסים לשטח העזרה המקודשת בלי להקריב קרבן, עוברים על איסור "ולא יראו פני ריקם", אבל כאשר נכנסים רק להר הבית כהלכה כפי שאנו עושים, אין בזה כל איסור.

ב. מפורש ברמב"ם פ"ב מהלכות חגיגה, שטמא (כפי שאנו טמאי מתים) פטור מעולת ראיה ושלמי חגיגה (תודה לר' דניאל).

ג. כבר פרסמנו מאמר על כך שבמשך הגלות נהגו בית ישראל לעלות להר הבית בעיקר בשלושת הרגלים, ואם כן כך הוא מנהג אבותינו. נוסיף ונאמר כי מצוות העלייה להר הבית וירושת המקום מידי אויבנו, מחייבת אותנו לעלות להר הבית בכל עת.

הייתכן שדווקא בזמן שבו עולים כל ישראל להתקרב ככל האפשר למקום בית מקדשנו, יהיו כל ישראל מבחוץ ואויבנו מבפנים?! על כך נאמר: "ואותי השלכת אחרי גויך". התורה אומרת: "שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוהיך… ולא יראה את פני ה' ריקם, איש כמתנת ידו כברכת ה' אלוהיך אשר נתן לך".

אנחנו מביאים את המתנות שאנחנו יכולים כעת להביא, וזה את עצמינו. זו המתנה הכי יקרה שאנו יכולים לתת לקב"ה. על כך נאמר: "משמח ציון בבניה" – השכינה שמחה שבניה שבים אליה בקדושה ובטהרה כהלכה.

ובע"ה מתוך הדרישה לציון, נזכה גם להיראות בעזרה בקדושה ובטהרה ולהביא קרבנות במהרה בימינו. אשריכם ישראל

נהניתם?! שתפו...

שתפו בווצטאפ
שתפו בפייסבוק
שתפו באימייל
שתפו בטוויטר

השארת תגובה

יש לך שאלה? צריך ייעוץ? קליק ונתקשר.