חוברת 'לשכנו תדרשנו' | הרב אלישע וולפסון

מצוות אשר מקיימים בעלייה להר הבית

 

מצוות דרישת המקדש  

נאמר בתורה (דברים יב, ב‑ו): כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹוהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה:

התורה מצווה אותנו לדרוש את המקום שבו בחר ה' להשכין את שכינתו, ולבוא שם. מקום המקדש הוא המקום החשוב והמרכזי ביותר בחיינו, ועל כן אנו מצווים לכבד אותו, לדרוש אותו בלימוד והשתוקקות ולבוא אליו, בכל לבנו.

 

מצוות "מורא מקדש"

נאמר בתורה (ויקרא יט, ל; כו, ב): "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה'".

מצוות מורא מקדש הינה ללכת במקום קדוש זה בקדושה ובטהרה, ביראת שמים ובכבוד גדול כמי שהולך בארמון המלך, כמו שנאמר: "בבית אלוהים נהלך ברגש".

מצווה זו אינה מתקיימת כאשר אדם מתרחק מהמקום יתר על המידה, אלא המצווה מתקיימת כאשר האדם בא להר המוריה בקדושה ובטהרה לאחר שטבל במקווה טהרה כהלכה, נזהר שלא להיכנס אלא למקומות המותרים, ומהלך במקום ביראת ה', ובכך הוא מקיים מצוות "מורא מקדש" ועושה נחת רוח לאביו שבשמים. עצם הנוכחות במקום המקדש מעוררת יראה בלב האדם, ויש להתנהג בהתאם לכך במקום המקודש בעולם.

 

מצוות התפילה

מלבד המצווה הכללית של התפילה, ישנה מצווה להתפלל דווקא בהר המוריה, כדברי הרמב"ם: "עובדהו במקדשו – להתפלל בו ונגדו" – כאן הוא שער השמים, מקום מיוחד לתפילה וקרבת ה'. במקום זה התפללו אבותינו אברהם יצחק ויעקב, התפילה בכל מקום יונקת ממקום זה ומכוונת למקום זה.

בהר הבית הקב"ה קרוב לקבל את תפילתנו יותר מכל מקום אחר. את זאת מבקש שלמה המלך בתפילתו בחנוכת המקדש, והקב"ה עונה לבקשתומר לומקום אחר,ר לוהבית היום: "עַתָּה עֵינַי יִהְיוּ פְתֻחוֹת וְאָזְנַי קַשֻּׁבוֹת לִתְפִלַּת הַמָּקוֹם הַזֶּה: וְעַתָּה בָּחַרְתִּי וְהִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה לִהְיוֹת שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים..."

גם בזמן הזה שהבית חרב, קרוב ה' לקבל את התפילה במקום קדוש זה, וכפי שכתוב במדרש: "קולי אל ה' אקרא ויענני מהר קדשו סלה. אמר ר' ברכיה בשעה שהיה בנוי היתה עונה תפלתם, ומנין שאף עכשיו שהוא הר? תלמוד לומר מהר קדשו סלה".

 

מצוות הורשת הארץ

ישנה מצווה גדולה וחשובה שכל ארץ ישראל תהיה בידי עם ישראל, כדברי הרמב"ן: "שנצטוינו לרשת הארץולא נעזבה ביד זולתינו מן האומות או לשממה", ובוודאי המקום החשוב ביותר בקיום מצווה זו הוא הר הבית, מקום זה הוא שורש הקדושה של כל ארץ ישראל. על כך זועק הנביא: "על זה היה דווה לבנו.. על הר ציון ששמם שועלים הלכו בו".

כאשר אנו עולים להר הבית כהלכה, אנו מביאים לידי הורשת מקום המקדש והחזקתו בידי עם ישראל. וכדברי הרב שלמה גורן זצ"ל: "בוודאי ובוודאי שמצווה להיכנס ולהפגין נוכחות יהודית בהר הבית, כי אין חטא יותר חמור מהסגרת מקום המקדש וקדשי הקדשים של האומה היהודית לערבים, לאחר שזכינו בחסדי ה' לשחרר אותו מידם במלחמת ששת הימים".